Política de privacitat Iberdrola Clientes, SAU
Aquesta Política de privacitat és aplicable al tractament de dades personals que Iberdrola Clientes, SAU (d'ara endavant, "Iberdrola Clientes" o "IBERDROLA") fa dels seus clients dins dels seus webs, apps i qualsevol altra plataforma digital o mitjà electrònic, inclòs el tractament de dades d'usuaris de xarxes socials i en funció de la seva relació amb IBERDROLA. Així mateix, aquesta Política de privacitat és aplicable, segons es detalla a cada moment, al tractament de dades personals de clients potencials relatius a la realització de campanyes, l'organització d'esdeveniments i activitats, sortejos i promocions d'IBERDROLA
COM ES TRACTARAN LES DADES PERSONALS?
Qui és el responsable del tractament de les vostres dades?
IBERDROLA CLIENTES, SAU, amb CIF A-95758389, domicili social a la plaça Euskadi, 5, 48009 Bilbao, és el responsable del tractament de les dades relatives als interessats i en garanteix la seguretat i tractament confidencial, d’acord amb el que disposa el Reglament general de protecció de dades (d'ara endavant, "RGPD") i qualsevol altra normativa que sigui aplicable.
L'interessat pot contactar amb el delegat de protecció de dades per resoldre els dubtes relacionats amb el tractament de les seves dades personals a través de dpo@iberdrola.es
Amb quina finalitat tractem les vostres dades personals?
a) En el cas de tractament de dades de clients i usuaris en les plataformes digitals d'IBERDROLA
En les plataformes digitals d'IBERDROLA, la recollida i el tractament de les dades personals de l'usuari es fa, en funció de la relació amb l'usuari, amb les finalitats següents:
En el cas de les altes d'usuari , per proporcionar accés i ús a la plataforma digital i a les dades de contractacions i informació de contacte disponibles per a aquest usuari i complir les obligacions legals d'Iberdrola Clientes, SAU com a prestadora de serveis de la societat de la informació
En el cas que es facin consultes o sol·licituds, la informació s'utilitza amb la finalitat de gestionar-les.
Igualment, les dades de navegació i cookies d'usuaris es poden tractar amb les finalitats de millorar-ne l'accessibilitat com a usuari, personalitzar i analitzar-ne la navegació, i mostrar-li publicitat i anuncis basats en els seus interessos, fins i tot en espais publicitaris de terceres plataformes (p. ex. xarxes socials, cercadors d'internet, etc.) d'acord amb la nostra política de cookies i les polítiques de privacitat d'aquestes plataformes a què es facilita accés a aquestes cookies.
Altres finalitats específiques indicades en els formularis de recollida de dades de la plataforma digital i sense les quals IBERDROLA no pot tramitar el formulari que es tracti.
Per al cas de contractació de serveis o productes a través de la plataforma digital, us informem que la finalitat és gestionar la vostra relació amb IBERDROLA, la prestació dels serveis sol·licitats, la gestió de l'atenció al client i, en general, el compliment de les obligacions del Contracte. Igualment, IBERDROLA pot consultar fitxers de solvència patrimonial i crèdit per valorar la solvència econòmica del client i, partint d'aquestes consultes, adoptar decisions que l'afecten, amb la possibilitat de condicionar l'entrada en vigor del Contracte o la seva vigència a la constitució d'una garantia de pagament. No obstant això, IBERDROLA sempre atorgarà al client la possibilitat d'al·legar tot el que conideri pertinent a fi de defensar el seu dret o interès. En cas d'impagament, IBERDROLA ho podrà comunicar a aquests fitxers, amb compliment de la legislació vigent.
IBERDROLA, amb el consentiment de l'usuari, pot actualitzar i enriquir les dades personals de l'usuari mitjançant l'adquisició de bases de dades provinents de fonts d'accés públic i que permetin millorar la gestió de la relació i el contacte amb l'usuari.
IBERDROLA també tracta les dades personals amb la finalitat d'oferir, pels mitjans facilitats o bé a través de terceres plataformes contractades per Iberdrola i accessibles per l'usuari, incloent-hi mitjans electrònics, de manera segmentada i personalitzada, informació sobre el subministrament d'energia, de productes i serveis, propis o de tercers promocionats per IBERDROLA, si l'usuari així ho ha consentit, de caràcter energètic, telecomunicacions, financers, per a la llar i per a l'entreteniment. Amb aquesta finalitat, IBERDROLA pot utilitzar sistemes automatitzats de suport i altres mitjans que permetin definir perfils de públics objectius de campanyes, activitats o accions, utilitzant per a això informació provinent d'IBERDROLA, i també informació provinent de terceres fonts, si l'usuari igualment hi ha consentit. Aquestes accions, en el cas de clients, es podran dur a terme fins i tot una vegada hagi acabat la relació contractual amb el client, si aquest així ho ha consentit.
Addicionalment, IBERDROLA pot utilitzar les dades dissociades de l'usuari, preservant-ne sempre l’anonimat, fins i tot un cop acabada la relació, amb la finalitat d'utilitzar-les en els seus sistemes de suport per a la presa de decisions i la gestió empresarial, i per optimitzar els sistemes de gestió de clients.
b) En el cas de tractament de dades de clients potencials en promocions, campanyes de comunicació i esdeveniments
IBERDROLA pot tractar les dades obtingudes dels seus clients potencials amb diverses finalitats, segons el context de l'activitat desenvolupada.
En el cas de promocions i sortejos, i també en l'organització d'esdeveniments, la finalitat és la definida en les bases de participació de la promoció i el sorteig, o de l'esdeveniment concret, i també, si escau, la publicació i difusió, amb el consentiment de l’interessat, del seu nom, cognoms, imatge, veu o les altres dades que sigui necessari publicar per a la correcta gestió i màxima difusió de l'esdeveniment o de la promoció a través dels mitjans de comunicació que IBERDROLA consideri convenients (intranet, butlletins, premsa, web, xarxes socials, etc.), inclosos els situats en països estrangers amb les degudes garanties exigides legalment, i també l'enviament de comunicacions comercials i l’elaboració de perfils, si l'interessat ho ha consentit.
En el cas de campanyes de comunicació, les dades obtingudes de fonts d'accés públic sobre la base de l'interès legítim d'IBERDROLA o les recollides directament de l'interessat o de tercers amb el seu consentiment les pot utilitzar IBERDROLA per a la tramesa de comunicacions comercials, d'acord amb el seu perfil comercial, si així ho ha consentit, relatives al subministrament d'energia, productes, serveis, i també d'accions esportives, culturals i benèfiques en què IBERDROLA participa. Aquestes comunicacions es poden fer a través dels mitjans de contacte obtinguts, convencionals o electrònics, o bé a través de terceres plataformes contractades per Iberdrola i accessibles per l'usuari com xarxes socials, cercadors d'internet, etc.
Durant quant de temps conservarem les vostres dades?
a) En el cas de tractament de dades de clients i usuaris en les plataformes digitals d'IBERDROLA
Les dades personals proporcionades per l'usuari per a la contractació de productes i serveis les tractarà IBERDROLA durant el temps en què la relació contractual amb el client romangui vigent, la qual comença en el moment de la formalització del contracte o contractes i acaba, independentment del període de subministrament, una vegada es compleixen totes les obligacions contractuals recíproques i, com a mínim, durant un termini de 3 anys posteriors a la baixa dels subministraments, en compliment de la legislació aplicable.
Si l'usuari ho ha consentit, se'n poden tractar les dades per a finalitats de comunicacions comercials, durant un termini de 2 anys posteriors a la finalització dels seus contractes o posteriors a la baixa de l'usuari que no tingui contractes vigents amb IBERDROLA.
Per a la resta d'usuaris donats d'alta en les diferents plataformes (web, app, etc.), se'n mantenen les dades en les nostres plataformes digitals fins que se sol·liciti la baixa d'aquest usuari.
Tots aquests terminis s'entenen sens perjudici de les obligacions de retenció de dades exigides per la legislació aplicable en cada cas, per atendre les responsabilitats emergents del tractament.
b) En el cas de tractament de dades de clients potencials en promocions, campanyes de comunicació i esdeveniments
Si les dades provenen de terceres fonts, el termini de conservació és l'indicat pel subministrador de la informació, que generalment coincideix amb els terminis de vigència de la font d'accés públic utilitzada (en general, un any) o els de durada de la campanya de comunicació.
Si les dades provenen directament de l'interessat, aquestes dades es conserven per a finalitats de comunicacions comercials durant els 2 anys posteriors a la recollida de la dada.
Tots aquests terminis s’entenen sens perjudici de l’obligació de bloqueig durant el termini d’atenció de les responsabilitats derivades del tractament, d’acord amb la legislació vigent.
Quina és la legitimació per al tractament de les vostres dades?
La legitimació per al tractament de les vostres dades són els consentiments obtinguts de l'usuari o client potencial, la derivada de l'ús de les plataformes digitals, la contractació de productes o serveis, la normativa aplicable al subministrament d'electricitat, gas i productes i serveis similars i qualsevol altra que se us pugui aplicar en cada moment.
Els consentiments dels usuaris s'obtenen tant en el moment de l'alta d'usuari com en les diferents contractacions o sol·licituds realitzades dins de la plataforma digital, mentre que els dels clients potencials s'obtenen dins dels formularis de recollida de les seves dades. Aquests consentiments els pot modificar en qualsevol moment l'usuari/client potencial mitjançant l'exercici dels seus drets. El tractament també es pot fonamentar en el cas de clients amb contractes en vigor, o en el cas de l'obtenció de dades de clients potencials de fonts d'accés públic, en els interessos legítims d'IBERDROLA per a l'oferta de subministrament d'energia, i productes i serveis relacionats propis, accions de fidelització, incloent-hi accions esportives, culturals i benèfiques en què participa IBERDROLA, realització de perfils per oferir productes o serveis similars al contractat i, en el cas concret de clients, per comunicar aquestes dades a terceres empreses per a la realització de gestions administratives amb finalitats d'admissió de clients, prevenció del frau, reclamació i cobrament de deutes.
L'interès legítim inclou el tractament de dades d'usuaris de plataformes digitals per a la gestió de la seguretat i el control d'accessos dels sistemes d'informació de suport.
Si per gestionar el contracte o una sol·licitud concreta és necessari que el client aporti dades de caràcter personal de persones diferents del titular, el client els ha d'informar prèviament i expressament del contingut d'aquesta política i obtenir-ne el consentiment previ per al tractament de les seves dades.
Per a l'alta com a usuari en les plataformes digitals d'IBERDROLA s'exigeix la manifestació de la majoria d'edat dels usuaris, ja que està restringida per als menors d'edat; per tant, manifesteu i garantiu amb la vostra alta que sou major d'edat. En tot cas, IBERDROLA s'exonera del tractament de dades realitzat sobre menors sense el consentiment dels seus pares o tutors.
Per accedir a determinats serveis cal donar-se d'alta com a usuari registrat de la plataforma digital. Les dades per emplenar el Formulari d'alta es faciliten de manera lliure i voluntària, de manera que les dades han de ser certes i ajustades a la realitat. L'usuari es compromet a fer un ús diligent i a no posar a la disposició de tercers el seu nom d'usuari i contrasenya, i també a comunicar a IBERDROLA, com més aviat millor, la pèrdua, el robatori o qualsevol risc d'accés a aquests per un tercer.
Les dades que l'usuari facilita per a la contractació de serveis o productes són necessàries per mantenir la relació contractual, i el fet de no facilitar-les comporta la impossibilitat de gestionar aquesta relació.
L’usuari és responsable de la veracitat de les dades comunicades i n'ha de sol·licitar la modificació sempre que sigui necessari per assegurar-ne un tractament correcte, la prestació adequada dels serveis contractats i l'establiment de les comunicacions.
A quins destinataris es comunicaran les vostres dades?
a) En el cas de tractament de dades de clients i usuaris en les plataformes digitals d'IBERDROLA
En cas de contractacions, les dades necessàries per gestionar l’accés a la xarxa es comuniquen a l'Empresa Distribuïdora i queden incorporades en un fitxer de què aquesta és responsable (Sistema d’Informació de Punts de Subministrament--SIPS), al qual poden accedir els clients i usuaris que la legislació determini en cada moment.
Al seu torn, IBERDROLA treballa amb tercers prestadors de serveis, entre els quals hi ha canals de vendes, suport administratiu, servei d'atenció telefònica, bancs, empreses de recobrament, màrqueting i publicitat, auditoria i d’altres que, en determinats casos, poden accedir a les vostres dades, amb les garanties necessàries, per a les finalitats del tractament.
IBERDROLA, en cas d'impagament per part del client dels seus serveis, pot comunicar-ho als responsables de fitxers de solvència patrimonial i crèdit complint la normativa aplicable. També pot cedir les dades a les autoritats i organismes competents en compliment de les obligacions jurídiques i fiscals que corresponguin. Les dades relatives als possibles contractes de subministrament es comunicaran igualment a l'Administració tributària per a les finalitats previstes en la Llei 58/2003 general tributària o la Llei 36/2006 de mesures per a la prevenció del frau fiscal. Així mateix, en virtut del Reial decret 897/2017 pel qual es regula, entre altres qüestions, la figura del consumidor vulnerable, les dades personals d'aquests clients podran ser comunicades als organismes encarregats de la protecció dels consumidors vulnerables a l'efecte d'implementar les mesures que aquest preveu, i també a qualsevol altra Administració per a la finalitat que legalment es determini.
Les dades personals del client podran ser accedides o comunicades a altres empreses localitzades en països situats fora de l'Espai Econòmic Europeu, la qual cosa constitueix una transferència internacional de dades a aquests tercers països.
IBERDROLA duu a terme aquestes transferències, en tot cas, a (i) països respecte dels quals la Comissió Europea hagi declarat l'existència d'un nivell adequat de protecció de dades o (ii) si manca una d'aquestes decisions, (ii) mitjançant la implementació de garanties adequades que, prèvia anàlisi de la normativa del país de destinació, assegurin la protecció de les vostres dades personals, d'acord amb el que exigeix la normativa aplicable, com ara la signatura amb l'entitat receptora de les dades de les clàusules contractuals tipus aprovades per la Comissió Europea.
A aquest efecte, s'informa que actualment IBERDROLA té contractat el servei call center amb tercers proveïdors que, puntualment, presten els serveis des de països fora de la Unió Europea.
Els clients poden sol·licitar informació addicional i/o una còpia de les garanties adequades implementades per IBERDROLA adreçant-se en aquest sentit al Delegat de Protecció de Dades disponible a dpo@iberdrola.es
b) En el cas de tractament de dades de clients potencials en promocions, campanyes de comunicació i esdeveniments
En el cas de campanyes de productes i serveis, tercers prestadors de serveis d'IBERDROLA poden accedir a les dades amb les finalitats de gestionar campanyes i enviar comunicacions comercials i, a més, les dades es poden cedir a tercers col·laboradors prescriptors de productes de serveis d'IBERDROLA per al seguiment de la campanya feta en col·laboració amb aquests.
En el cas de participació en esdeveniments i activitats tercers prestadors de serveis o terceres empreses col·laboradores o organitzadores poden accedir a les dades amb les finalitats de gestionar i promocionar l'activitat.
Entre els tercers prestadors de serveis hi ha les agències de comunicació i mitjans, agències d'esdeveniments, fotògrafs, assegurances, etc.
Quins drets us corresponen quan ens faciliteu les dades?
L'interessat pot exercir els drets d'accés, rectificació o, si escau, sol·licitar la supressió de les seves dades quan aquestes ja no siguin necessàries per a les finalitats per a les quals es van recollir, entre altres motius.
L’interessat pot demanar que se'n limiti el tractament en les circumstàncies que estableix l’art. 18 del RGPD. En aquest cas, les dades només es conservaran per a l’exercici o la defensa de les possibles reclamacions.
L'interessat pot retirar el consentiment atorgat en qualsevol moment i oposar-se al tractament de les seves dades per a una determinada finalitat, sense que això afecti la licitud del tractament basat en el consentiment previ a la seva retirada, o bé oposar-s'hi, i en aquest cas les seves dades personals únicament es conservaran per a l'exercici o la defensa de possibles reclamacions. En el cas d'oposició a la tramesa de comunicacions comercials, aquestes comunicacions inclouran mitjans senzills i gratuïts per a l'oposició a la recepció de posteriors comunicacions en aquests mitjans específics. Així mateix, l'interessat es pot oposar a qualsevol mena de tramesa de comunicacions comercials mitjançant l'exercici directe del dret d'oposició en els punts de contacte d'IBERDROLA detallats més endavant.
L'interessat es pot adreçar a IBERDROLA per impugnar qualsevol decisió que entengui que pot afectar els seus drets i llibertats o interessos legítims i que estigui basada en una decisió automatitzada, inclosa l'elaboració de perfils. Aquest dret li permet impugnar aquesta decisió i obtenir una resposta directa per part dels gestors d'IBERDROLA.
L'interessat pot demanar a IBERDROLA la portabilitat de les seves dades personals i obtenir-ne una còpia electrònica, a través de l'enviament a l'adreça electrònica que faciliti o bé des de l'apartat corresponent en el web d'IBERDROLA.
Tots aquests drets es poden exercir mitjançant un escrit adreçat a IBERDROLA CLIENTES, SAU - A/ responsable protecció de dades, apartat de correus núm. 1732, 28080 Madrid, o a través de qualsevol dels canals d'IBERDROLA: telèfon d'Atenció al Client 900 225 235; correu electrònic: protecciondatos.comercial@iberdrola.es ; 'La meva Àrea Client dins de www.iberdrola.es, i també a qualsevol dels punts d'atenció, amb indicació de les dades identificatives, l'adreça o l'adreça electrònica de contacte, els motius de la sol·licitud i la documentació justificativa, per a la qual cosa ha d'aportar un document que acrediti la seva identitat.
En cas que l’usuari no obtingui la resposta o la satisfacció esperades, IBERDROLA l’informa del dret que té a interposar una reclamació davant l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, amb domicili al c/ Jorge Juan, núm. 6, 28001 Madrid, o a través d’internet a l’adreça:
http://www.aepd.es/
Mesures de seguretat
L'accés a les plataformes digitals a través de les quals l'USUARI del web o l'app contracta productes o serveis d'IBERDROLA es fa en un entorn segur. Per constatar que us trobeu a la pàgina web de la nostra companyia, comproveu que a la línia superior d'estat apareix la paraula IBERDROLA. Així mateix, us podeu assegurar que us trobeu dins d'un entorn segur per l'adreça URL que figura a les propietats (en prémer el botó dret del ratolí). Aquesta adreça URL comença per "https", on la "s" identifica que els continguts els està oferint un servidor segur.
Enllaços
Les plataformes digitals d'IBERDROLA proporcionen, en alguns casos, enllaços a altres plataformes digitals o continguts que són propietat de tercers. L'únic objecte dels enllaços és proporcionar a l'USUARI la possibilitat de complementar la informació a través d'aquests enllaços. IBERDROLA no es responsabilitza en cap cas dels resultats que es puguin derivar a l'USUARI per accedir a aquests enllaços.
L'USUARI i, en general, qualsevol persona física o jurídica que es proposi d'establir qualsevol dispositiu tècnic d'enllaç des de la seva plataforma digital a qualsevol de les plataformes digitals d'IBERDROLA, ha d'obtenir autorització prèvia i per escrit d'IBERDROLA. L'establiment de l'enllaç no implica en cap cas l'existència de relacions entre IBERDROLA i el propietari de la plataforma en què s'estableixi l'enllaç, ni l'acceptació o l'aprovació per part d'IBERDROLA dels seus continguts o serveis.
Normes corporatives vinculants (NCV)
Les transferències de dades es duen a terme d’acord amb les lleis de protecció de dades aplicables i les Normes corporatives vinculants (d'ara endavant, les “NCV”).
Les NCV del Grup Iberdrola reflecteixen la legislació europea en matèria de protecció de dades (Reglament general de protecció de dades). El fet de disposar de les NCV implica que totes les empreses del Grup Iberdrola que les subscriuen han de complir amb les mateixes normes internes.
Podeu baixar una còpia de les NCV d’Iberdrola.